Lussesemlor

1 vecka kvar till första advent, som jag längtar.
Baka lussesemlor till adventsfikat


Saffransdeg
50 g jäst (för söta degar)
100 g smör
1 g saffran
3 dl mjölk
1 ägg
1 dl socker
1/2 tsk salt
11 dl vetemjöl

Topping
1 ägg till pensling
Pärlsocker
Russin

Fyllning
Mandelmassa
Vispgrädde

Gör såhär
Smula jästen i en bunke.
Smält smöret i en kastrull tillsammans med saffran. Tillsätt mjölken och värm till 37 grader.
Lös jästen i degspadet. Tillsätt ägg, socker, salt och det mesta av mjölet.
Arbeta till en smidig deg (så att degen släpper i kanterna på bunken).
Låt degen jäsa under bakduk i 30-40 minuter.

Sätt ugnen på 250 grader.
Arbeta degen på ett mjölat bakbord.
Dela den i ca 30 bitar och baka ut till lussebullar.

Lägg lussebullarna på plåt klädd med bakplåtspapper, låt jäsa under bakduk 30 minuter.
Pensla med uppvispat ägg och toppa med pärlsocker och russin.
Grädda i mitten av ugnen i ca. 7-8 minuter.

Dela lussebullen på längden och fyll med mandelmassa och vispgrädde.
51 kommentarer
Joanna-Livet med Asperger syndrom och kronisk smärta

åh ser så gott ut

a n n i k a

Gott!

Robex Lundgren

mums

Amanda Niclasson

Ser jättegott ut!

Fani

Åh guu vad gott!

Emiza

mumsigt

Linn Strömberg

Mums!

Bunny Therése

Det ser mycket gott ut! :D

Cassandra Haraldsson

Men åh så gott!

Lena

ser supergott ut med grädde.

Petra

Mums, detta kan verkligen bli en ny favoritsemla! :D

Cita

Fantastisk! Det här ska absolut provas! <3

families.blogg.se

OH så gott, vilken kalas idé. Måste testas!!!

Kram
http://families.se

Svar: Galet goda :)
Matilda

Hanna Karlsson

Åh så gott! Måste testa.

Alice Larsdotter

Åh så himla gott! Det där måste jag prova någon gång!

Matilda - tonårsliv i rullstol

Låter supergott ju!

Frida

Men jisses så gott!

riitta

gott, måste prova!

riitta

gott, måste prova!

Tilda Barkselius

Åh detta såg ju hur mumsigt ut som helst!

ISA

nytt påhitt detta va? så gott o spännande verkar det :D

Svar: Ja och resultatet blev kalas :)
Matilda

Maria

åh mums! Jag älskar ju vanliga semlor, så detta vore perfekt för mig... ;)

Helen

Ser mumsigt ut!! Å vad fina dessutom :)

emma

men vad gott det ser ut!

Miriam

Såna här måste jag nog prova på! ^^

Johanna

De ser verkligen såååå goda ut! Måste helt klart prova på. Med tanke på lussebullar o advent, när anser du att man kan börja julpynta? Hade varit kul att veta! Kika gärna in på min blogg för att läsa mitt senaste inlägg o svara på frågan :) ha en bra dag!

Svar: Jag älskar julen och allt som hör därtill, den här tiden på året är den bästa och jag vill njuta av den så länge som möjligt. Jag julpyntade faktiskt idag :):) samma vecka som första advent/några dagar innan är helt klart godkänt att börja julpynta :) ha det bra!
Matilda

Elin Söderholm

Men gud så gott!!

Freja

Men vilken rolig grej! Får jag prova :)

Lis Mari

det verkar ju ljuvligt! Men jag älskar vanliga lussebullar, så vet inte om jag vågar experimentera så mycket!

Svar: Try it :) jag tycker också vanliga lussebullar är bäst, men dem här är värt ett smak :)
Matilda

Julia

Åh det där måste jag prova, ser verkligen supergott ut!

Sharon

Gillar inte mandelmassa men grädde kan vara något! Såg supergott ut!

Kram

Svar: Du kan byta ut mandelmassan mot en klick vaniljkräm :) ha en bra kväll!
Matilda

Namme

De ska jag göra, snart;-)

annelie

låter mumsfilibaba :D

Ella Isbjörn

Känner mig kluven nu ju! Älskar allt med grädde så vill testa men är principiellt emot semlor innan februari!!! /Förvirrad

Svar: Detta är en ju en julsemla, det hör till julen :)
Matilda

Mikaela

Det ser ruskigt gott ut :D

Amanda Forsman

Spännande, de ser goda ut :)

Anna Pettersson

Den såg verkligen supergod ut! 👏😄💕

Tycker det är roligt att det ses som en nyhet av alla, på mitt jobb har vi gjort saffranssemlor i två år nu! 😄

jessie

Åååh de ser ju hur smarriga ut som helst ju! :D
Synd att man inte är så förtjust i saffrans bullar dock.

Helene

Väldigt vackra! Vore kul att testa :-)

Carina

Älskar lussebullar och semlor. Det där såg väldigt gott ut :)

Svart-Stina

Tackar för receptet, ser mycket gott ut :)
Har precis gjort degen, står och jäser just nu...

Svar: Då får du en bra kväll med goda Lussesemlor :)
Matilda

Frida

Det där ser så otroligt gott ut :)

Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

ser så gott ut

Kourtney

Kul! =)
Nu gillar jag inte vanlig semlor då hehe, men de ser goda ut ändå ;)

Eleonora Adriana ♥

Ååh mums!

Maria

Dom där ser sanslöst goda ut
Maria

Emma - Merakibeauty.se

åh vad gott det ser ut :)

Kristina

mums! :) Tack för recepten! Det här ska jag baka till Luciahelgen

Svar: Varsågod :)
Matilda

Hanna Olsson

Å så gott det såg ut, måste testas! :)

Linnéa

De här lussebullarna, eller lussesemlorna ser ju helt gudomliga ut!

marycaroline.blogg.se

Smarrigt värre! :) Bra tips om man vill hotta upp lussekatterna lite :)